en resa kort

0kommentarer

Se hela bildenLänge hade jag väntat på att få åka tåg, åka det tåg som skulle leda mig långt ned i sverige. Ylva är för narvaraned bosatt i den, som vi bybor kallar det, stora regionen. Just nu befinner jag mig på denna plats och i hela två veckor kommer jag vara ylvas personliga inomhusvärmare. Medans hon jobbar kommar jag sitta, stå, ligga, krypa, hoppa, klättra någonstans i hennes lägenhet. Men jaha, vad kan man tänkas göra då, ensam i en lägenhet, genom att man är alldeles för rädd för att gå ut... "huh?" tänker ni nu. Låt mig förklara, jag kommer från en by uppe i norrland där man lokaliserar sig runt i trakterna via alla buskar och träd. Skog är det jag känner igen. Så det är klart att amn blr förvirrad när det bara är massa byggnader överallt. Var det vid det här huset man skulle svänga in? eller var det det där, eller kankse t.o.m... som sagt är jag helt förrvirrad... tur att den enda vägen jag måste komma ihåg är den till toaletten.


Men men ensam i en lägenhet ger en möjlighet att fundera över vad man ska göra nu. 19 år fyllda, snart 20 har inget jobb, och har ingen aning om vad jag vill bli. grymma värld! paniken omger mig, jag vill läsa vidarae, men till vad? det är det som är den stora frågan, t.o.m större än hamlets kända ord. Ne tusan, har  ingen aning, vad jag vill bli, söker på tänkabar yrken på internet men samtidigt får man aldrig en riktig klar bild av vad det går ut på när bara fylls av, hur det skulle var att arbeta inom det området i teorin.



Det enda jag vet säkert är att  jag vill flytta, flytta hit ner, till vinden. Jag vill börja leva mitt liv, som jag vill leva det. Mer begär jag inte av min existens än att den blir min. vill inte nehöva leva efter andras villkor, leva efter deras livsstil. Jag vill leva mitt. Så sant som det låter, är det först då man kan leva, när du får vara du och slipper vandra på tårna för att behaga andra. Jag vill slå ned fotsulan i backen och gå precis dit jag vill. Det är en så stor förändring, att gå från barn till vuxen. Men jag söker inget annat än nyckeln som skall öppna dörren till just den vägen som kallas vuxenlivet.

Kommentera

Publiceras ej